söndag 27 december 2009

God fortsättning allesammans!

Tjenixen i julefriden!

Nu börjar julpusslet vara lagt och snön på nerfarten är ordentligt skottad. Det är också en driva snö uppskottad runt huset här i Bondersbyn, för att få bort en del kallt golvdrag.

Under sen julaftonskväll hamnade vi i bryderi om hur man ska hantera data- och Internetspel och barnens dataspelande.

Bakgrunden att Linus endast önskat sig spelet "Call of Duty" i julklapp. Det är så bra "graffa", sa Linus.
Maria hade varit förbi på en spelshop i Piteå och fått besked att detta spel var mycket blodigt.
Hennes och min spontana reaktion var att vi skulle försöka hitta ett mindre våldsamt, typ "Bamse söker honung" eller "Pettson julstädar" eller nåt.
Nä, det tänkte vi inte alls utan jag började tvivla på att jag själv tänker rätt som är kritisk till våldsspel. Tycker att det är för mycket rösta bort och mobba ut i samhället idag, Robinson och Big Brother. Man kanske i alla fall är så gammal och gubbig som man borde vara i min ålder.
Jag var också förbi på Grafit i Luleå för att få hjälp med att skaffa ett beslutsunderlag. Men de bara fnös föraktfullt åt mina fjuttiga bekymmer. "Du kan ju köpa SIMS istället, för då kan de ju bygga mysiga hus och skaffa barn!" Fniss fniss!

Där fanns alltså ingen hjälp att få, så på julaftonskväll med en ledsen Linus på sitt rum kontaktade jag Albin. Albin var typ åt samma håll som Grafitpolarna "
– Se på mig, jag har ju spelat våldsspel och...."

För att göra beslutsunderlaget komplett ringde jag till Åsah som är blivande lärare och är den som får ta hand om resultatet av datorspelande natten lång, i form av urtrötta omotiverade elever.
Åsah tycker att det kan vara ett problem, men att man kan ställa krav på läxläsning och annat för att få speltid.

Så uppfattade i alla fall jag den diskussion som varit fram till nu. Albin och Åsah! Rätta mig om jag uppfattat er felaktigt.

Nu kastar jag ut "problemet" i cyberrymden och hoppas på att övertygas att jag tänker fel och att jag får argument för att beställa Call of Duty till Linus. Linus är gladare nu trots att julklappen hittills bara är ett presentkort.

Finns det kanske något annat "inne" spel där "jag som spelare" inte går omkring genom hela spelat med en k-pistmynning pekandes framför mig?

7 kommentarer:

  1. jag tycker vi kör en folkomröstning!!!

    SvaraRadera
  2. jag tycker du ska köpa senaste Batman.. mathieu har spelat det nu och det var tydligen superbra tyckte han! då "mördar" han ju inte folk, och jobbar "for a good cause".. det vore kanske nåt?

    SvaraRadera
  3. en länk: http://www.gamespot.com/pc/action/batmanarkhamasylum/index.html

    SvaraRadera
  4. Familjeråd kanske, jag har hittills bara förlorat folkomröstningar!

    SvaraRadera
  5. Jag som småbarnsförälder känner mig också mycket tveksam till blodiga spel. Däremot kanske det beror på ålder på den som spelar. Jag tror absolut att det kan vara skadligt om för små barn spelar våldsspel. Men man är väl lite gammalmodig kanske, 36 som man är. Jag är i och för sig skeptisk till för mycket tv- och dataspel överlag. Vi har dock inhandlat PS3 nu under jul och spelar Buzz varje dag sen dess. Det är kul men känns ändå lite fel. Är man skadad från sin barndom med marscher mot kärnkraft och vegetarianism?? Men Linus är ju en förståndig pojke och de allra flesta kan ju faktiskt hantera dessa typer av spel. Pappsen, jag tror du kan känna dig bekväm med vilket beslut du än fattar. Börjar han bete sig så här kanske du skall avgifta honom: http://www.youtube.com/watch?v=YersIyzsOpc

    SvaraRadera
  6. Kul att få synpunkter på ett svårt ställningstagande. Jag tror att problemet blir mer aktuellt när man ställs inför situationen rent konkret, när man får en önskelista som bara innehåller "våldsspel". Jag fick ett tips från Åsah som jag ska kolla upp - Batman, som jag tycker kan vara ett accepterat våldsspel.
    Jag blir som lite ledsen inombords när drivkraften på en allt större del av fritiden är att gå omkring i slott och på gator med en gevärspipa framför sig och skjuta så blodet sprutar.
    Finns det ingen marknad för samarbetsspel, där man får träna att lösa problem genom att använda varandras skicklighet för att göra världen bättre.
    Ett spel hur man kan lösa barnens situation i ett sönderbombat Gaza...

    SvaraRadera
  7. Svårt att säga nåt här, då jag ha noll erfarenhet av något av detta. Men vet att jag brukade irritera mig på killarna i min gamla klass, som alltid satt och diskuterade spelen under lektionstid och gjorde att lärarna blev sura på hela klassen osv. Det störde helt enkelt vår skoltid anser jag. Och på rasterna gjorde de inget annat än diskutera de där spelen och hur de skjöt ihjäl varandra mm.
    Men samtidigt så var de inte heller särskilt våldsamma nån av dem.

    Vet inte riktigt vad jag tillfört denna diskussion, för allas åsikter är vettiga. Hoppas ni tar er förbi hindret (och inte över, på sidorna eller under, ni måste igenom hindret)
    Good luck!

    SvaraRadera