tisdag 5 januari 2010

ingen jul och inget nyår

Jag läste vad Matilda hade skrivit och tänkte jag kanske också skulle uppdatera vad som hänt under "lovet". Att det är inom situationstecken beror på att jag egentligen inte har haft något lov, utan har en massa skolarbeten som måste göras klara.
Jag hade bestämt mig för att skippa jul och nyår eftersom det är så dyrt, folk bara blir besvikna, det är stressigt och egentligen bara ett komersiellt jippo. Man byter ju egentligen bara pengar, eller hur?
Ja, iallafall hade vi en jätte mysig julafton hemma hos en kompis som också skippar julen. Inga julklappar och ingen stress, så jag hade inte ens sett hur folket springer runt som myror i sista minuten. Och istället för att stressa med julmaten så sov vi länge på morgonen och travade över de 15 minuterna det tar att gå till henne. Där blir vi välkomnade med mojitos (supergoda) och gott snacks. Vi hade knytkalas med supergod mat och det var jätte trevligt. Sedan har jag försökt jobba lite över lovet med det som jag skulle skriva och läsa. den 28e åkte vi till Skatan där bröderna Sjöbom köpt ett hus/stuga. Det var galet kallt (min kropp mår inte bra av denna kyla! Snacka om krampande rygg!), och MASSOR med snö. Snön gick nästan ända upp till fönstren och det snöade nästan varje dag. Så där spelade vi spel, snackade skit, drack goda drinkar och åt god mat. Under nyårsnatten tränade vi hundarna lite så det skulle vara kul med fyrverkeriljud istället för ångestfyllt. Tänk vad hemskt egentligen, ingen bryr sig om de stackarna, för dem är ju dessa smällare och fyrverkerier rena döden. Jag funderar också på hur de som kommer från krigshärjade länder känner när det låter som bomber i flera dagar... Hur många händer ska sprängas bort innan dessa skitgrejer förbjuds på riktigt?!
Ja, det gick iallafall bra, skönt att vara ute i skogen där det inte är en gigantisk mass explosion hela kvällen. Ja. Sen har jag pluggat lite mer. Sen har jag tagit ner min kära mor till Norrköping var jag nu spenderar lite tid. På fredag ska jag ha läst ännu fler noveller och analyser, så ingen vila, ingen ro här inte.
Ett meddelande till farsan också. Går det att åka ner till Frankrike veckan efter påsklovet? Då är det mycket billigare. Kanske det går att åka förbi Spanien först och sen åka upp den vägen? Annars blir det svårt att ha råd..
Ha det så bra familjen! Förresten Matilda, sluta klaga på att ingen skriver ;) Det är ju bara att uppdatera själv då ju!

ps. Jag är ingen julhatare som det låter. Men jag tycker det roligaste med julen är att alla har ledig och träffas, vänner och familj. Då är det inte viktigt med traditioner och presenter som bara leder till stress... Fram för den lugna julen!

2 kommentarer:

  1. Haha, jag älskar att klaga på alla andra, det vet du väl? Och jag har väl all rätt att klaga, speciellt när jag var den första som skrev på mååånga dagar. Ansåg mig den rätten ;)

    /Matilda

    SvaraRadera
  2. hehe.. du är förlåten ;)

    SvaraRadera